Абуабдуллоҳи Рӯдакӣ (858–941) яке аз нобиғаҳои адабиёти
форсӣ-тоҷикӣ ва асосгузори шеъри классикӣ ба шумор меравад. Ӯ бо ҳунари
сухансарояш на танҳо бунёдгузори шаклу услуби ғазал ва қасида дар адабиёти
классикӣ гардид, балки масъалаҳои муҳимтарини инсонӣ, ахлоқӣ ва иҷтимоиро дар
осораш ба таври равшан ва пурмазмун ба тасвир овард. Дар шеъри Рӯдакӣ инсон на
фақат як мавзӯи тасвир, балки меҳвари тамоми андешаҳои ахлоқӣ ва фалсафии ӯст.
Дар
ҳақиқат, Абуабдуллоҳи Рӯдакӣ поягузори адабиёти классикии форсӣ-тоҷикӣ ва
аввалин сухансарои бузурге мебошад, ки симои инсон ва масъалаҳои зиндагиро бо
забони шоирона ва равон тасвир кардааст. Инсон дар шеъри Рӯдакӣ танҳо як
мавҷуди иҷтимоӣ нест, балки маркази олам, офарандаи маънӣ ва соҳиби арзишҳои
ахлоқист.
Адабиёти
классикии тоҷик, бахусус осори сардафтари он Абуабдуллоҳи Рӯдакӣ, ҳамчун манбаи
ғании маънавӣ, ахлоқӣ ва фалсафӣ барои наслҳои баъдӣ хизмат мекунад. Дар
таърихи адабиёти шарқ, Рӯдакӣ на танҳо бо забони фасеҳ ва сабки равони назм,
балки бо ба миён овардани мавзӯъҳои умдае чун инсон, зиндагӣ, муҳаббат, хирад
ва ахлоқ шинохта шудааст. Ӯ дар замоне фаъолият дошт, ки шеъру адаб бештар
хидмати дарбор ва қасидасароӣ мекард, вале Рӯдакӣ бо шеъри пурарзиш ва
мардумфаҳми худ адабиётро аз маҳдудияти дарборӣ берун овард ва ба он рӯҳи
башардӯстона ва инсондӯстона бахшид.
Рӯдакӣ
дар ашъораш инсонро на танҳо ҳамчун як мавҷудоти зоҳирӣ, балки ҳамчун шахсияти
фикркунанда ва соҳибақлу соҳибназар тасвир мекунад. Барои ӯ инсон на махлуқи
итоаткору фармонбардор, балки шахсияти худогоҳ ва масъули ҷомеа аст. Ӯ пайваста
инсонро ба хирад, андеша, меҳнат ва зиндагии шоиста даъват мекунад. Ин нуктаҳо
дар бисёр шеърҳояш бо шеваи пандомез ва ибратбахш зикр гардидаанд:
Ҳар
кӣ н-ёрад даме хурсанд зист,
Ӯ
зи умри хеш ҳеҷе чиз нест.
Дар
ин байтҳо Рӯдакӣ қадру қимати инсонро дар шодию маънои зиндагӣ мебинад. Ӯ
инсонро ба шукргузорӣ, хирадварзӣ ва инсондӯстӣ ҳидоят мекунад. Муносибати шоир
бо инсон муносибати фалсафии инсонгароёна буда, ба ҳар як хонанда илҳоми
маънавӣ мебахшад.
Ҳеҷ
ганҷе нест аз фарҳанг беҳ,
То
тавонӣ, рўй бар ин ганҷ неҳ.
Дар
ин байт бошад, Рўдакӣ фарҳангро арзишмандтарин ганҷ мешуморад. Мафҳуми
«фарҳанг» дар ин байт маънои васеъ дорад: дониш, хирад, ахлоқ, таҷриба, урфу
одат ва арзишҳои маънавии инсон ва ҷомеа. Шоир бо таъкиди «беҳ» (яъне беҳтарин)
онро болотар аз ҳама ганҷҳо, яъне молу сарватҳои моддӣ мегузорад. Дар ин ҷо санъатҳои бадеӣ, мисли тазод, ташбеҳ ва истиора
моҳирона ба қалам дода шудааст. Ганҷи маънавӣ (фарҳанг) бар зидди
ганҷҳои моддӣ муқоиса мешавад, ки арзиши фарҳангро бештар намудор месозад.
Фарҳанг
чун ганҷ тасвир шудааст ва ин баёнгари қиматбудани фарҳанг ва зарурати
нигоҳубин ва захира кардани он аст.
Шоир
бо ин байт инсонро ба омўзишҳои маънавӣ даъват мекунад. Ин навъ андеша дар
фарҳанги тоҷикон решаҳои амиқ дорад. Рўдакӣ, Ҳофиз, Саъдӣ ва дигар классикон
низ фарҳангро меҳвари камолоти инсон медонанд.
Ин
аст, ки байт арзишҳои маънавиро болотар аз моддӣ медонад ва дар зеҳни шунаванда
эҳтиром ба дониш, ҳикмат ва фарҳанги миллӣ ва умумиинсониро таҳким мебахшад.
Рӯдакӣ
инсонро ҳамчун мавҷуди роздон, хирадманд, соҳиби ирода ва масъули тақдири худ
муаррифӣ мекунад. Бар хилофи баъзе андешаҳои тақдиргароёнаи замонаш, Рӯдакӣ
инсонро ташвиқ ба амал, меҳнат, дӯстӣ ва некӣ мекунад:
Биё,
то ҷаҳонро ба бад наспарем,
Ба
кӯшиш ҳама дасти некӣ барем.
Набошад
ҳаме неку бад пойдор,
Ҳамон
беҳ, ки некӣ бувад ёдгор.
Ин
байт ҳамчун як васияти маънавии шоир мебошад, ки нишон медиҳад инсон бояд
созанда, хайрхоҳ ва фардоандеш бошад.
Шаоир
ба инсон даъват мекунад, ки ба зиндагӣ бо чашми нек бингарад ва дар ободии он
саҳм гузорад.
Зиндагӣ
дар назари Рӯдакӣ майдони амал аст, на фақат интизор. Ӯ инсонро ба ҳаракат,
шуҷоат, фаҳм ва ахлоқи накӯ ҳидоят мекунад.
Инсон
дар шеъри Рӯдакӣ ҳеҷ гоҳ таслими тақдир намешавад, балки бо кӯшишу хирад
сазовори зиндагии шоиста мегардад.
Рӯдакӣ
зиндагиро бо ҳама шӯру шодиву печидагиҳояш як падидаи пурҳикмат мешуморад. Дар
шеъри ӯ зиндагӣ мисли як сафар аст, ки ҳар нафари худогоҳ бояд онро бо эҳсосу
фаҳму хирад тай намояд. Ӯ ба хонанда мегӯяд, ки аз ҳар лаҳзаи умр бояд истифода
бурд ва зиндагиро бо шодмонӣ, меҳру муҳаббат ва некӣ пур кард.
Аз
нигоҳи Рӯдакӣ, зиндагӣ танҳо майдони мубориза нест, балки мактаби хирад ва
маърифату таҷриба аст. Ӯ инсонро ташвиқ мекунад, ки дар зиндагӣ на танҳо барои
худ, балки барои дигарон низ зиндагӣ кунад – бо амали нек, панд додан ва ёрии
дигарон.
Ин
ҷахонро нигар бо чашм хирад,
Не
бад-он чашм, к-андар ў нигарӣ.
Ҳамчу
дарёст в-аз накўкорӣ,
Киштие
соз, то бад-он гузарӣ.
Ба
андешаи Рўдакӣ, ҷаҳонро бояд бо ақлу маърифат, на бо ҳавасу зоҳирбинӣ дид.
Ҷаҳон зоҳире дорад, ки метавонад фиреб диҳад, аммо бо чашми хирад ҳақиқат ва
маънӣ равшан мешавад.
Дар
байти дувум ҷаҳонро ба дарё ташбеҳ медиҳад. Барои гузаштан аз ин дарёи
пурталотум, инсон бояд киштии накўкорӣ созад, яъне бо некиву корҳои савоб ва
ахлоқи баланд зиндагиашро ба комёбӣ расонад.
Байтҳо
саршор аз фалсафаи зиндагии инсонгароёна ва ахлоқӣ мебошанд. Дар ин шеър ҷаҳон ҳамчун майдони имтиҳони хирад ва амал,
тасаввуре хоси фалсафаи шарқӣ мебошад ва ахлоқи накў ва хирад ҳамчун роҳу
василаи наҷот, ҳадафи ниҳоии ҳаёт ба қалам дода шудааст.
Албатта,
ин байтҳо моро ба зиндагии маънидор, масъулиятшиносӣ ва ахлоқи баланд даъват
мекунанд. Таъкид бар хирад ва накўкорӣ ҳамчун воситаи гузашт аз мушкилоти
зиндагӣ, як паёми абадии адабиёти классикӣ аст.
Осори
Рӯдакӣ на танҳо заминагузори адабиёти форсӣ-тоҷикӣ аст, балки ойинаест, ки аз
он андешаи башарӣ, ахлоқи инсонӣ ва рӯҳи созандагиву хирадмандӣ таҷассум
ёфтааст. Инсон дар ашъори ӯ на маҳбуси тақдир, балки офарандаи онро тасвир
мекунад. Зиндагӣ бошад, арсаи амал, дониш, шодмонӣ ва фаҳми маънои ҳастӣ аст.
Хулоса,
тасвири инсон ва зиндагӣ дар шеъри Рӯдакӣ як ҷаҳонбинии башардӯстона ва
ҳаётгароёна аст. Ӯ бо суханони содда, аммо пурмуҳтаво дар замони худ пояи
равияи реалистии адабиёти форсӣ-тоҷикиро гузоштааст. Шеъри ӯ имрӯз низ арзиши
ахлоқӣ ва таълимӣ дорад.
ШАФИЗОДА
Фарҳод Ашур,
муовини
директор оид ба илм ва
муносибатҳои
байналмилалии
Коллеҷи
омӯзгории шаҳри Кӯлоб,
номзади
илмҳои филологӣ